Monday, January 24, 2011

Al QURAN ADALAH KALAM ALLAH....=)

salam..dah lama x update blog ni..bnyak dah sawang..bkn pa sja nak bersendirian uat seketika..haaa...arini tajuk entry meen ialahhh.........Al Quran kalam Allah..bertapa lapangnya aty ni klo mmbaca Al Quran...bila suka n duka Al quran adlah pedamping kita smoa...jgn sesekali kita tinggalkan Al quran...sehari pn jgn...sbb bnyak manfaat nya kita bila bc Al quran..Allah permudahkan segala urusan kita sebagai hamba d muka bumi ini..ermm...bila kita sdih Al quran lah tmpat kita kembali...bila aty sdih cpt2 la baca Al quran..sbb kita akan rsa tenang sgt bla mmbacanya..jdkan ia sebagai hobi harian kita..xsusahh nak baca ni..ambik ja masa waktu ptg lpas solat asar ka..klo xnak lpas asar,ambk lpas maghrib ka..ikut individu arr...bila mna tyme dia lapang..meen selalu bca slpas solat maghrib...alang2 nak tnggu isyak baik mngaji Al quran st..lpas tu nak uatpa pn,uatla..jnji x tnggal dr mmbaca Al quran..bnyak pahala klo kita baca Al quran ni..nnty Al quran yg akan jd peneman kita d dlm kubur..Ialah akan menerangi kubur kita..jika x mmbacanya,maka ia pn xkan ingat kita..maka gelaplah kubur tu..masing2 dh tau kan....selagi da masa tu kita sama2 lah mmbaca Al quran..sbb Al quran akan menolong kita d akhirat nnty..ok...jgn lpa..meen pn manusia biasa..penah lalai....tapi klo kita saling ingat mengingati,yg x ingat pn jadi ingatkan...haaa..40 hari kita tak menngaji/baca al-QURAN hati kita akan gelap...so konklusion...jgn lah kita lpa baca Al quran,tinggalkan Al qURAN  n saling ingat mengingati sesama sndri..ok....nak ka org kita syg tu da dlm keseksaan nnty d hari akhirat...sama2 kita renungkan dan selamat beramal...ok..=)

sebelum tu meen nak share cter skit la....berkaitan jugak dgn Al Quran....terharu n sdih bila mmbacanya..:

Tajuknya:

Antara Kereta Sport Dengan Sebuah Al-Quran..

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya
mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu
hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si ayah hanya
tersenyum... si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya
begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya Beberapa bulan berlalu...ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya. .telah
beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya berbunga
keriangan... satu hari...si ayah memanggil si anak ke bilik
bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan betapa bangga
hati seorang bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang cukup cemerlang... si
anak tersenyum puas...di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport
merah yang selama ini menjadi idamannya itu Si ayah yang bagaikan
mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah
kotak yang berbungkus rapi dan cantik...si anak terkesima... sungguh.. .bukan
itu yg kuhajatkan dengan hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya terarah
kepada riak wajah ayahnya...yg tidak menunjukkan sebarang perubahan;
seolah2 tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang dihatinya Dalam
pada itu, si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak
itu...penutup kotak dibuka...apa makna semua ini???..sebuah Al-Quran
kecil; comel dgn cover kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di
muka hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya
dipermainkan. ..amarahnya membuak...nafsu mudanya bergelojak.. . ayah
sengaja mempermainkan saya...ayah bukannya x tahu betapa saya menyukai
kereta tu...bukannya ayah x mampu utk membelikannya. .. sudah
ayah...bukan al-Quran ni yang saya nak...katanya
keras...al-quran itu dihempaskan keatas meja bacaan...si anak terus
meninggalkan si ayah..tanpa memberi walau sesa'at utk si ayah
bersuara...pakaiann ya disumbatkan ke dalam beg..lantas, dia
meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan kehidupan baru dengan sekeping ijazah
yg dimilikinya 10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang
berharta...punyai syarikat sendiri...dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang
sihat...cukup membahagiakan. ..namun hatinya tersentuh... Sudah 10
tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya...sedang
dia berkira2 sendiri...telefonny a berdering... dari peguam
ayahnya...ayahnya meninggal dunia semalam...dengan mewariskan semua hartanya kepada si
anak...si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yg berkaitan
perwarisan harta Dan buat pertama kalinya setelah dia bergelar
bapa...si anak pulang ke banglo ayahnya...memerhati kan banglo yg
menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya...hatinya sebak..bertambah sebak

apabila mendapati diatas meja di bilik bacaannya... Al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia
berada disitu...bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya
selama ini...perlahan2 langkahnya menuju ke situ...mengambil al-quran
itu..membelek2- nya dengan penuh keharuan...tiba- tiba...jatuh sesuatu
dari Al-quran itu...segugus kunci...di muka belakang Al-quran itu...sebuah
sampul surat ternyata diselotepkan disitu Kunci itu segera dipungut...hatinya tertanya-tanya. ..nyata sekali...di dalam sampul
surat itu...terdapat resit pembelian kereta idamannya... dibeli pada
hari konvokesyennya. .. Dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si
ayah...sepucuk warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya selama
ini..hadiah teristimewa utk putera kesayanganku. ...air
mata si anak menitis deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan
mula bertandang Namun semuanya sudah terlambat...

Sekadar renungan
bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak
"dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yg kita hajati...... .........

ermmm???pa yg kita dapat setelah bc cerita ini???sedarlah... RENUNGKAN SEKETIKA...

 NI YG SELALU DA DGN MEEN LPAS MAGHRIB...
INSYALLAHH..SAMPAI AKHIR HAYAT...
INI AYAT SURAH YG MEEN BC..
SKRG BARU KAT SURAH AN'AM..
MUKA SURAT 135..
INSYALLAH AKANKU KHATAM UJUNG TAON NI UNTUK KALI KE 5..
AMIN...


SAMA2LAH KITA MENGALUNKAN AYAT2 SUCI AL QURAN...



SEKIAN...~~~~~

 

2 comments:

  1. aminnn..insyallah...kna amalkan selagi kita hdup..insyallah...

    ReplyDelete