Monday, January 10, 2011

my mom is my angel...

sudirman abdul rahman


haa..
nak mula bercerita dhhh...
aku nak join contest ANUGERAH SUDIRMAN...
hahhaha
bertemakan ibu anda...  
 
 
marii join sama......
cter tntang ibu kita aja...

aku merupakan anak kepada seorang ibu yang bernama FAUZIAH BINTI AHMAD..ibu aku yang sedang berusia 46 pd tahun ni..tapi x sepenuhnya ckup btoi2 ek...sbb besday mak sy 24.08.1965..tarikh lahir ibu aku ni sama dgn tarikh lahirku..cma tahun yg mmbezakan kami berdua..d sni sy nak kongsikan cerita,bertapa penat nya dan sakitnya mak aku melahirkan aku...d sbbkan untuk melahirkan aku mak aku sanggup bertarung nyawanya untuk mndapat seorang anak...mak aku mndapat penyakit jantung semasa melahirkan aku..ni la kenyataannya...aku dgr sndri dr mak aku..mak aku sanggup berkorban demi aku untuk mmberikan aku hdup dekat dunia ni..aku bersyukur sangat dengan mak aku...sbb snggup berkorban demi aku dan nyawanya...alhamdulillah mak aku selamat tetapi skrg dia sedang melawan penyakitnya untuk hidup..tapi mak aku ni seorang yang bersemangat..dia tdak terlalu memikirkan penyakitnya..tiap2 tahun dia akan menjalani perubatannya d IJN..Institut Jantung Negara..aku dan famili akan ikut mak aku sekali dlm menjalani perubatannya..walo aku sibuk sama sekali...ibuku yang paling pnting..jika dia xda d dunia aku pn xda d muka bumi ini...skrg,ibu aku seorang guru yang berjaya d sek keb jitra 3,kedah..dia seorang guru matematik,sains n muzik..hebat kan...mak aku selalu bg semangat kepada setiap anak2 nya...ibu aku baru sahaja habis menamatkan pengajiannya iaitu ijazah sarjana muda pendidikan..d Open Universiti...tapi sdih la skit d sni,aku xdapat pergi semasa konvokesyennya..sbb aku sedang mnjalani peperiksaan di Universiti...Alhamdulillah mak aku memahami..aku dah bg hadiah padanya..iaitu satu helai kain sutera yg berharga rm300..kira ok la..aku baru student..mak aku klo mendidik anak2 nya amat menakutkan..mak aku seorang yg tegas tapi  baik..mak aku dia amat menitik beratkan tentang pengajian kami.tambah2 dalam bab2 agama..uihhhhh..amat garang..klo xboleh atau uat salah jaa....rotan terus..xda bnyak2 tnya mak aku ni..bla tyme ngaji aku n yg lain pling takot..haha...sblm nak ngaji kat mak aku ni,kami bc dlu...macm2 alasan la masa nak ngaji tu..yg soknya adik  aku yg no 5  ni,dia terlalu takut sgt masa nak ngaji smpai demam2 ni nak ngaji..huh..kelakar kan...klo aku suka menipu skit...almaklmlaa otak bergeliga..aku uat2 la sakit perut...pura2 p tandas..dk lama2..huhu..terok kan..punya la takut...lpas tu keluar2 tandas mak aku tnggu aku ngaji jugak..pastu aku kata laa sakit perut..pastu mak mesti da rsa heran kan klo aku ni sakit perut ja...aku pulak benak masa tu,x kunci pintu tandas,so mak aku masok la,tgk2 aku dk berdri dlm tandas..x uat pa pn...pastu tnggu lagi..kena laa...sakitt woooo....tu la akibat org yg suka menipu mcm aku ni...lpas2 tu aku x uat dh...bertaubat katakan..nak jadi anak yg baik..hhuhuu...Alhamdulillah kami semua berjaya dalam hidup..aabg akau telah melanjutkan pelajarannya di UITM MERBOK,KEDAH,kak aku no 2 d USIM NEGERI SEMBILAN dan aku la d UNISZA TERENGGANU..da lagi 3 orang yg kecik..masing2 sedang bersekolah d tempat mak aku mengajar..hahaa...baguss kan..klo dk stu mak aku boleh pantau mereka..mereka pn xberani macam2 sama mak aku..besala klo ckgu..mak aku bila di sekolah dia akan jd seorang guru..klo d umah dia akn tukar perwatakkannnya sebagai ibu kepada anak2 dan isteri kepada suami,dan mak tok kepada cucunya...haa..mak aku seorang yg pembersih..klo bab2 umah dia la org pertama akan bangun nak bersihkan umah..dia xsuka org yg pengotor..kami pn dh jadi mcm mak..xsuka kotor2 ni..mak aku ni hari2 vakuum umah n mop lantai..klo boleh sehari 2 kali dia akan mop umah..sampai ayah aku kata la mak adik ni klo x mngemas dia bukan mak la..lpas tu klo elektrik melonjak sbb kerajinan mak aku la suka meng vakuum umah ni..huh...tapi mak aku sapa yg x bersih jgn jadi menantu dia laa...hahha..xdala mcm tu..mak aku dia pentingkan agama n bleh mndidik anak2 nya ke arah kebaikkan..tu ja..sapa2 nak anak2 dia blhh la...macm aku ke..huhu...galakkkss....pengorbanan mak aku n dugaan Alah berikan terlalu besarr...dia snggup bermadu..bkn aku nak buka aib famili aku..tapi ini salah satu pengorbanan mak aku...sebelum ni kami semua,anak2 ni xleh terima apa yg d lakukan oleh ayahku..tapi mak aku redho dengan ketentuan yg Allah bg padanya..snggup ke semua pompuan atau isteri2 nak suami mereka berkongsi kasih syg dgn orang lain..mesti la x snggup kan..tiap2 ary suami da dgn kita tiap2 malam..tetapi tba2 da malam2 yg kita perlukan xda..xnak kan....itulah pengorbanan ibuku..tetapi pengorbanan ibuku xda sapa nak hargai oleh adik beradik ayah aku  yg lain....mereka sanggup pilih yg kedua daripada yg pertama yg sanggup susah senang dgn mereka selama..yg baru jugak mereka nampak..yg lama ni mereka biarkan, sampai berkarat dan terluka...sanggup mereka lakukannya dan  sakitkan aty mak aku...aku  dan yang lain sebagai anak2nya selalu bagi semangat pada mak aku untuk meneruskan kehidupannya...mak aku adalah inspirasi kami semuaaa....kami bangga jadi anak mak..kami rsa kamilah yg paling bertuah dapat mak,yg selalu paham dengan kerenak anak2 nyaa..mak aku boleh d anggap macm sahabat pling baik sgt2..sbb dia suka berkongsi masalah dgn anak2..dan menjadi pendengar yg setia kpada anak2 bila anak2nya hadapi masalah dlm rumahtangga,percintaan,persahabatan,kewangan dan sebagainya..skrg kami hidup bahagia d samping keluarga tersyg....ayah aku syg sungguh pada mak aku.,.almklmla mak aku kan isterinya..semakin ary aku lihat.semakin romantik dgn mak aku..Allah sentiasa dgn hambanya ketika susah dan senang..walo dia bg kat kita bnyak dugaan dan cabaran2 dlm hidup..cma kita perlu berfikir kepada sapa yg kita perlu meminta pertolongan..jika kita tahu ni adalah ketentuan Allah kita kna jadi seorang yg penyabar...xsemestinya Allah akan berikan kesusahan selama - lamanyapada kita..bahkan kita akan dapat kebahgiaan akhirnya..seperi mak aku laa..bertapa berat dugaan dia terima,akhirnya Allah bg dia ketengan..itulah d katakan lumrah hidupp....sekian sahaja cerita sy..assalamualaikum..

ibu saya bersama suami tersayang...

aku seorang anak memohon keampunan kpd kedua ibu bapa...







6 comments:

  1. salam....singgah malam follow ur blog..

    ReplyDelete
  2. salam...followw jee...blhh berkongsi cerita sama2..ok..=)

    ReplyDelete
  3. sedihnya saya baca entri nie..tq yer..dah masukkan blog awak dalam list join contest di blog saya

    ReplyDelete
  4. dah masukkan dah..tq abg sudirman...mng sdihh klo ingat oengorbanan mak sy...

    ReplyDelete
  5. dah masukkan dah..tq abg sudirman...mmng sdihh klo ingat pengorbanan mak sy...

    ReplyDelete
  6. yg tulis kat link contest nama blog shameen cute..haa

    ReplyDelete